۹ - ۲۲۴۳۹۸۶۴

معرفی دپارتمان روانشناسی

رسیدن به آرامش و اطمینان و دوری از افسردگی و اضطراب از اساسی‌ترین نیازهای سرشتی آدمی و از دیرباز جزو مسائل اساسی بشر بوده است. همین مسئله موجب شده تا در ادیان و آیین‌های کهن بشری، ضمن تشریح علل آرامش روحی و روانی، راهکارهایی برای پاسخ به این نیاز اساسی ارائه شود. از اینرو، می‌توان گفت پیشینه روان‌شناسی از تمام نظام‌های علمی موجود قدمت بیشتری دارد. ریشه‌های آن را می‌توان تا سده چهارم و پنجم پیش از میلاد با دانشمندانی چون افلاطون و ارسطو دنبال نمود. اما واژۀ "روانشناسی" توسط یک فیلسوف آلمانی بنام رادولف گوسلنیوس ابداع‌ شده است (۱۹۵۰).
روان‌شناسی علمی است که با استفاده از روش علمی به پژوهش و مطالعه روان (ذهن)، فرآیندهای ذهنی و رفتار در موجودات زنده بویژه انسان می‌پردازد. که شامل مباحثی مانند احساس، ادراک، تفکر، هوش، شخصیت، هیجان، انگیزیش، حافظه و ... می شود. با گسترش جوامع نیاز به ارتقاء سطح دانش مردم در این حیطه بالاتر رفته است. از اینرو، عملکرد مطلوب جامعه مستلزم برخورداری از افرادی است که از نظر سلامت و بهداشت روان در وضعیت مطلوبی قرار داشته باشند.
دپارتمان روان شناسی جهاد دانشگاهی علوم پزشکی شهید بهشتی، با توجه به کمبود متخصصین کارآزموده، در راستای افزایش آگاهی، توانمندسازی و مهارت‌ افزایی به جامعۀ متخصصان سلامت روان، از جمله روانپزشکان، روان شناسان، مشاوران و ...، و همچنین عموم مردم، اقدام به برگزاري دوره ها و کارگاه های آموزشی کوتاه مدت می نماید. این دوره ها و کارگاه ها، برای ورود به بازار کار، به ویژه برای دانشجویان و فارغ التحصیلان این حیطه، از اهمیت بالایی برخوردار است. زیرا که، با ارائه گواهی نامه معتبر از سوی ما، می تواند رزومه کاری و تخصصی مناسبی برای این عزیزان فراهم آورد.

دوره و کارگاه های آموزشی

دوره آموزش تربیت مشاور و درمانگر سلامت جنسی

کارگاه آموزش نوروفیدبک (مقدماتی و پیشرفته)

کارگاه آموزش بیوفیدبک (مقدماتی و پیشرفته)

کارگاه آموزش نقشه مغزی QEEG (مقدماتی و پیشرفته)

کارگاه آموزش سلامت روان در دیابت

دوره آموزش مهارت های مشاوره تلفنی

دوره آشنایی با مبانی و فنون الگوی بالینی خلاقیت درمانی

کارگاه آشنایی با کاربرد و عوارض جانبی داروهای اعصاب و روان

دوره آموزش درمان سوء مصرف مواد (MMT)






دوره آموزش تربیت مشاور و درمانگر سلامت جنسی

مقدمه:
رفتار و روابط جنسی، مثل خوردن و آشامیدن، جزئی از نیازهای زندگی همه انسان ها و به عبارتی لازمۀ یک زندگی مشترک سالم است. در برخی از جوامع شرقی، بسیاری از زنان رابطۀ جنسی را یک رابطۀ یک طرفه به سود مرد تلقی و احساس می کنند که در این ارتباط، استثمار جنسی می شوند. اگر زنان و مردان بیاموزند که ۵۰ درصد از این رابطۀ زناشویی حق آنهاست، هم خود از این رابطه لذت بیشتری خواهند برد و تخلیه روانی خواهند شد و هم رابطۀ گرمتری با همسر خود برقرار می کنند و رضایت بیشتری از زندگی زناشویی خود خواهند داشت. طبق تعریفی که سازمان بهداشت جهانی در سال ۲۰۰۷ ارائه کرده، بهداشت جنسی عبارت است از یکپارچگی و هماهنگی بین ذهن، احساس و جسم، که جنبه های اجتماعی و عقلانی انسان را در مسیر ارتقاء شخصیت او سوق داده و به ایجاد ارتباط و عشق منجر می شود. نبود آموزش های کافی دربارۀ فعالیت جنسی و اطلاعات ناکافی جنسی، پیش نوازش ناکافی، باورهای جنسی نادرست، ارتباط ضعیف دربارۀ نیازها یا اضطراب های جنسی هر یک از طرفین، وجود اختلال جنسی، اضطراب دربارۀ عملکرد جنسی و ترس از موفق نبودن در رابطۀ جنسی، داشتن تجارب نامطلوب جنسی پیش از ازدواج، احساس گناه دربارۀ آمیزش جنسی و مغایرت داشتن آن با مذهب، روابط خانوادگی آشفته و تربیت محدود کننده والدین، ناسازگاری در ارتباط به طور کلی، و اضطراب و افسردگی از شایع ترین عوامل روان شناختی در اختلال های کنش جنسی است.
اهداف: 
✳️ آشنایی با مفهوم جنسی و مفاهیم پایه در سلامت جنسی، آشنایی با جنبه های زیست شناختی، روان شناختی و اجتماعی سلامت جنسی، مراحل رشد و تکامل جنسی، شناخت آسیب شناسی سلامت جنسی، کسب مهارت در مصاحبه، اخذ شرح حال تشخیصی و ارائه مشاوره، تشخیص و آشنایی با مداخلات درمانی ممکن در کژکاری های جنسی (Sexual dysfunctions)، آشنایی با موضوع خشونت های وابسته به جنسیت. شرایط پذیرش: پزشکان عمومی، متخصصین داخلی، متخصصین زنان و زایمان، متخصصین اورولوژی، کارشناسان ارشد مامائی، و بهداشت باروری، کارشناسی و کارشناسان مشاوره / کارشناسان ارشد روان شناسی بالینی، عمومی، مشاوره، روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده و دکترای تخصص روانشناسی بالینی، عمومی، سلامت، مشاوره.
سرفصل آموزشی و ریز محتوا: 
🔹 مفهوم سلامت جنسي
🔹 حقوق جنسي و باروري
🔹 آسيب شناسي سلامت جنسي
🔹 رشد، تکامل و تربيت جنسي كودكان و نوجوانان
🔹 مروري برالفباي كامش شناسي (سکسولوژي)، تاريخچه، فلسفه، ترمينولوژي
🔹 مروري بر آناتومي، فيزيولوژي و برخي سوالات و باورهاي رايج
🔹 مدل هاي پاسخ جنسي در انسان با تأكيد بر مؤلفه هاي زيستي و رواني
🔹 مهارتهاي بنيادي مصاحبه
🔹 غربالگري و اخذ شرح حال تشخيصي
🔹 اخذ شرح حال تشخيصي و بررسی مورد
🔹 آشنایی با DSM5 و طبقه بندی کژکاری های جنسی
🔹 اختلالات میل جنسی
🔹 اختلالات برانگیختگی جنسی
🔹 اختلالات ارگاسم
🔹 اختلالات درد جنسی
🔹 نقش عوامل روان شناختی بر پاسخ و کارکرد جنسی و مداخلات شناختی رفتاری
🔹 بارداری و ناباروری و سلامت جنسی
🔹 سالمندی و سلامت جنسی
🔹 ملال جنسیتی
🔹 سرطان ها و سلامت جنسی
🔹 مدل کامش به حد کفایت خوب
🔹 خشونت هاي وابسته به جنسيت
🔹 اصول و کدهای اخلاقی در ارائه خدمات سلامت جنسی
🔹 بیماری های مزمن و سلامت جنسی
🔹 رفتار جنسي نامتعارف و كژكاري ها (پارافيليا)



کارگاه آموزش نوروفیدبک (مقدماتی و پیشرفته)

مقدمه:
نوروفیدبک یک فرایند آموزشی است که در آن مغز خودش را تنظیم و نواقص عملکردی اش را بر طرف مینماید. با نوروفیدبک به مغز کمک می شود تا یاد بگیرد چگونه خود را توانمند سازد.
در این روش، فرد مقابل یک مانیتور می نشیند، سنسورهایی که الکترود یا حسگر نامیده می شوند، بر روی پوست سر قرار می گیرند. این سنسورها فعالیت الکتریکی مغز را ثبت و در قالب امواج مغزی (در اغلب موارد به شکل شبیه سازی شده به شکل یک بازی کامپیوتری یا فیلم ویدئویی) به او نشان می دهند، در این حالت پخش فیلم یا هدایت بازی کامپیوتری بدون استفاده از دست و تنها با امواج مغزی فرد انجام می شود. به این ترتیب فرد با دیدن پیشرفت یا توقف بازی، گرفتن پاداش، از دست دادن امتیاز و یا تغییراتی که در صدا یا پخش فیلم به وجود می آید، پی به شرایط مطلوب یا نامطلوب امواج مغزی خود برده و با هدایت بازی یا فیلم توسط خود، وضعیت تولید امواج مغزی اش را اصلاح می کند. نوروفیدبک با تنظیم کارکرد مغز در ارتقا توانمندی و مهارت های ذهنی و شناختی مانند: بهینه سازی تصمیم گیری، افزایش خلاقیت، افزایش بهره هوشی IQ، تقویت حافظه، افزایش تمرکز، توجه، دقت، سرعت عمل در تصمیم گیری و حل مسأله، خونسردی، مدیریت استرس (به ویژه در مدیران و نظامیان)، افزایش هماهنگی جسم و بدن (ورزشکاران) و افزایش توانمندی های هنری (موسیقی و خوش خطی) تاثیر فوق العاده ای دارد. از پنج سالگی به بالا به ویژه در نشانگان بیش فعالی، نقص توجه و ناتوانی یادگیری (اختلالات دوران کودکی) در سنین دبستان؛ دوران تحصیل تا دانشگاه و تمام مراحل زندگی از اهمیت فراوان برخوردار است.
نوروفیدبک نوعی یادگیری است و مانند همه یادگیری ها تفاوت های فردی در آن نقش دارد و هر چه تکرار و تمرین بیشتر باشد، یادگیری بهتر و بیشتر خواهد بود و آموخته¬ها دیرتر از بین می روند. همچنان که دوچرخه سواری را یاد می گیریم و آن را فراموش نمی کنیم، این یاد گیری هم فراموش نمی شود. ماندگاری اثرات درمان تا 10 سال نیز گزارش شده است. تعداد جلسات از 20 جلسه تا 80 جلسه متغیر است و مدت زمان هر جلسه 30 تا 45 دقیقه می باشد. حداقل 2 تا 3 جلسه در هفته، اما برگزاری 3 الی 4 جلسه در هفته باعث تسهیل درمان می شود. بنابراین در چند جلسه اول نباید منتظر تغییرات باشید اولین تغییر از جلسه دهم تا پانزدهم خود را نشان خواهند داد و برای قطع درمان باید به تدریج فاصله جلسات را زیاد کرد. در این روش آموزشی هیچ گونه ماده خارجی وارد بدن نمی شود، درد، عوارض و خطری به دنبال ندارد.
همچنین، سازمان FDA (انجمن معتبر دارو و غذا ) کاربرد آن را برای تعدادی از اختلال ها تائید کرده و هم اکنون به عنوان یک روش درمانی در بیش از 1000 مرکز درمانی معتبر در بیش از 50 کشور پیشرفته دنیا در حال انجام است.
اهداف:
✳️آشنایی با روش های جدید در تشخیص و درمان اختلال هایی نظیر بیش فعالی- نقص توجه ADHD، ناتوانی یادگیری LD، اختلالات خواب، اختلال استرس پس از سانحه PTSD، اضطراب، افسردگی، پرخاشگری، سوء مصرف مواد و الکل، دروغ گویی، شب ادراری، تیک حرکتی و صوتی، صرع، درد مزمن، سردردهای میگرنی.
شرایط پذیرش:
کارشناسی و کارشناسان مشاوره / کارشناسان ارشد روان شناسی بالینی، عمومی، مشاوره، روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده و دکترای تخصص روانشناسی بالینی، عمومی، سلامت، مشاوره، و کاردرمانگران.
سرفصل آموزشی:
🔹 آموزش جامع مطالب تئوری و مقدماتی کار با نوروفیدبک
🔹 اجرای عملی ثبت امواج مغز
🔹 ارزیابی و آنالیز امواج مغزی جهت تشخیص اختلالات
🔹 اجرای پروتکل های درمانی
🔹 آموزش نکات فنی مربوط به ثبت سیگنال، نویز، فیلتر
🔹 کار با دستگاه نوروفیدبک و نرم افزار


کارگاه آموزش بیوفیدبک (مقدماتی و پیشرفته)

مقدمه:
بیوفیدبک دستگاهی است که مراجع را قادر می سازد از علایم زیستی که در حالت معمول نسبت به آنها آگاهی ندارد، اطلاع پیدا کند و در راستای هدف خود تغییراتی در آنها بوجود آورد. در تکنیک هایی همچون یوگا، مدیتیشن و ریلکسیشن نیز هدف همین است با این تفاوت که در بیوفیدبک، فرد از طریق حسگرهایی که به بدن وی نصب گردیده است قادر خواهد بود تا با دقت بالا از وضعیت بدنی خود مطلع گردد. با توجه به اینکه هدف ما اطلاع پیدا کردن از وضعیت کدام ارگان است، نوع حسگر و نوع بیوفیدبک متفاوت خواهد بود. از طریق بیوفیدبک ما قادر خواهیم بود از امواج مغزی، تغییر پذیری ضربان قلب، نرخ تنفس، میزان فعالیت عضله، میزان تعریق و درجه حرارت بدن مطلع شویم. در بیوفیدبک، برای سنجش امواج مغزی سنسورها بر روی سر، سنجش تغییر پذیری ضربان قلب سنسورها بر روی قفسه سینه و یا انگشت دست، سنجش نرخ تنفس سنسورها بر روی شکم و قفسه سینه، سنجش تعریق و درجه حرارت بدن سنسورها بر روی انگشت دست چسبانده می شود.
ایده آل ترین روش های درمانی آن هایی هستند که در آن ها خود مراجع، عامل درمان است که یکی از این روش ها، درمان با بیوفیدبک است. در درمان دارویی یا درمان های روانشناختی مراجعان خود را وابسته به درمان می دانند و به دنبال روش های جدیدی همچون درمان با بیوفیدبک هستند که بتوانند با به کار گیری آن، علایم و مشکلات روانشناختی خود را برطرف نمایند. برخی از تکنیک ها و روش های درمانی رایج مانند ریلکسیشن، یوگا و مدیتیشن بر این امر تاکید دارند اما در این فرآیند مشکلی وجود دارد و آن این است که بعضی از مراجعان توانایی یادگیری مناسبی ندارند و با توضیحات شفاهی نمی توانند دستورالعمل های درمانی و تکنیک ها را بدرستی انجام دهند. برای مثال روانشناس به مراجع، ریلکسیشن و یا تنفس دیافراگمی و عمیق را آموزش می دهد اما مراجع از طریق این توضیحات شفاهی قادر به یادگیری کامل نیست و در نتیجه پاسخ مناسبی از درمان نمی گیرد. مثالی دیگر از این تکنیک ها، یوگا و مدیتیشن است. در واقع این درمان ها به منظور خودکفا کردن مراجع در کنترل علایم خود طراحی شده اند ولی این امر در برخی از موارد میسر نمی‌شود. در حالی که این مشکل در درمان با بیوفیدبک حل شده است و مراجع می تواند با آگاهی از علایم زیستی خود، متناسب با موقعیت و هدف خود، در کنترل علایمش خودکفا شود.
اهداف:
✳️ آشنایی با روش های درمان نوین در اختلالات روان تنی نظیر فشارخون بالا، سندرم روده تحریک پذیر، اختلالات اضطرابی و اختلالات نورولوژیک.
شرایط پذیرش:
کارشناسی و کارشناسان مشاوره / کارشناسان ارشد روان شناسی بالینی، عمومی، مشاوره، روان شناسی بالینی کودک و نوجوان، مشاوره خانواده و دکترای تخصص روانشناسی بالینی، عمومی، سلامت، مشاوره، و کاردرمانگران.
سرفصل آموزشی:
🔹 آشنایی با فیزیولوژی پایه و ارتباط آن با بیوفیدبک
🔹 شناخت اعصاب محیطی
🔹 آشنایی با فیزیولوژی سیستم های تنفس، دما، ضربان قلب، فشار خون، تعریق پوست و انقباضات عضلانی
🔹 نحوه استفاده عملی از سنسورهای زیستی
🔹 کاربرد بالینی بیوفیدبک در درمان اختلالات



کارگاه آموزش نقشه مغزی QEEG (پیشرفته و مقدماتی)

کارگاه آموزش سلامت روان در دیابت

کارگاه آموزش مهارت های مشاوره تلفنی

دوره آشنایی با مبانی و فنون الوی بالینی خلاقیت درمانی

کارگاه آشنایی با کاربرد و عوارض جانبی داروهای اعصاب و روان

دوره آموزش سوء مصرف مواد (MMT)

تماس با دپارتمان روان شناسی

شماره تماس: 22439865 الی 9
تماس مستقیم با کارشناس دپارتمان: 09026297018 (خانم شاملی)
آدرس کانال تلگرامی دپارتمان روان شناسی: https://t.me/acecr_psycho